
قدرت فوتبال غیرقابل انکار است. بهترین بازیکنان آن، رونالدوها و مسی ها، برخی از شناخته شده ترین افراد روی کره زمین هستند. بزرگترین تیمهای آن میلیونها طرفدار دارند که در سرتاسر جهان پراکنده شدهاند و پخشکنندهها به بیش از نیمی از مردم روی کره زمین دسترسی دارند. به گفته Deloitte که شاخصی از ارزش در بزرگترین تئاتر این ورزش است، صنعت فوتبال اروپا به تنهایی در سال 2020 بیش از 25 میلیارد یورو درآمد داشته است.
محبوبیت فوتبال تا حد زیادی به دلیل سادگی آن به عنوان یک بازی است و این امر ناگزیر منجر به جذب مخاطبان زیادی توسط بزرگترین لیگ ها و مسابقات شده و درآمد زیادی برای همه درگیرها ایجاد می کند. چه از طریق حمایت های مالی تیمی باشد و چه بازاریابی در پخش و فضای تبلیغاتی، حجم تماشاگران آن فوتبال را به بهترین راه برای برندها و کسب و کارهای مختلف برای دستیابی به بسیاری از مصرف کنندگان تبدیل می کند.
پلتفرم هایی که با صنعت ورزش ادغام شدند
عشق به بازی فوتبال محیطی را ایجاد کرده است که بسیار فراتر از آنچه روی صفحههای تلویزیون اتفاق میافتد، از دنیای فیزیکی کالاها و یادگاریها گرفته تا دنیای دیجیتالی بازیهای پیشبینی، ورزشهای فانتزی و شرطبندی فراتر رفته است. هر دو حوزه، نامزدهای اصلی هستند که میتوانند با استفاده از موارد مختلف فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال، بهبود یابند.
یکی از این شرکتها که امیدوار است بازی را مختل کند، اسکریل است، یک شرکت پرداخت جهانی که رابطه طولانی با فوتبال اروپا داشته است. همانطور که Rupinder Singh، معاون ارشد بخش مصرف کنندگان و کیف پول های دیجیتال در Skrill، به مجله می گوید، تاریخچه حمایت مالی این شرکت از فوتبال به سال 2013 در لیگ کنفرانس فوتبال انگلستان بازمی گردد، در حالی که دیگر کیف پول دیجیتال شرکت مادر Paysafe، Neteller، در همان زمان اسپانسر تیم لیگ برتر کریستال پالاس شد.
در مارس 2021، اسکریل به عنوان شریک رسمی تیم لیگ برتر انگلیس لیدز یونایتد، آخرین قرارداد اسپانسری نام بزرگ آن در سالهای اخیر، امضا کرد. این شرکت سال گذشته با غول سری آ ایتالیا، آ.سی میلان، همکاری کرده بود. همچنین در ایالات متحده به عنوان اسپانسر اصلی باشگاه LA 10 FC مستقر در لس آنجلس، که در لیگ برتر فوتبال یونایتد در حال رشد بازی می کند، جای پایی دارد.
آوردن ارز های دیجیتال به برندهای بزرگ
هیچ فضای دیگری مانند ورزش به هیجان NFT نرسیده است. برای مشاهده هم افزایی عالی بین NFT ها، توکن ها و طرفداران ورزش های مبتنی بر بلاک چین، لازم نیست بیشتر از اکوسیستم NBA Top Shot نگاه کنید.
یادگاریها، کلکسیونها، امضاهای ارزشمند، و کارتهای بازیکن و تیم برای دههها محبوب بودهاند و افراد متعصب از نمایش داراییهای ارزشمند و کمیاب خود لذت زیادی میبرند. ظهور فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال تکامل دیجیتالی غیرقابل تغییر را تسهیل کرده است، جایی که ستارههای ورزشی، تیمها و برندها میتوانند کلکسیونهای دیجیتالی بینظیری را ایجاد کنند که قابل تأیید هستند. آنها ثابت کرده اند که بسیار محبوب هستند - و این به طور گسترده ای به فضای فوتبال سرایت کرده است.
Socios دیگر بازیگر اصلی در دنیای NFT های فوتبال اروپا، کارت های تجارت دیجیتال و کلکسیون است. سینگ یک مورد خاص از توکنهای هوادار توسط باشگاههای برتر اروپایی مانند بارسلونا، یوونتوس و A.C. میلان را برجسته میکند که از زنجیره بلوکی Socios برای صدور توکنهای هوادار مربوطه استفاده میکنند. این توکن ها به طرفداران اجازه می دهد تا در مورد تصمیمات باشگاه مانند تغییر کیت، دسترسی به محتوای انحصاری و مشارکت در سایر فعالیت های اجتماعی رای دهند.
الکساندر دریفوس، مدیر عامل Socios، سفر شرکت خود را در مکاتبه با مجله ارزیابی کرد و تمایل خود را برای ایجاد اکوسیستمی که به هواداران در سراسر جهان تجربیات منحصر به فرد و تأثیرگذاری بر تیم های مورد علاقه آنها می دهد و در عین حال به پیشبرد اقتصاد دیجیتال کمک می کند، تأکید کرد: "حدود 99٪ از طرفداران یکی از بزرگترین تیمهای جهان هرگز پا به ورزشگاه تیمهایی که دوست دارند نگذاشتهاند.»
الکساندر دریفوس، مدیر عامل Socios، سفر شرکت خود را در مکاتبه با مجله ارزیابی کرد و تمایل خود را برای ایجاد اکوسیستمی که به هواداران در سراسر جهان تجربیات منحصر به فرد و تأثیرگذاری بر تیم های مورد علاقه آنها می دهد و در عین حال به پیشبرد اقتصاد دیجیتال کمک می کند، تأکید کرد: "حدود 99٪ از طرفداران یکی از بزرگترین تیمهای جهان هرگز پا به ورزشگاه تیمهایی که دوست دارند نگذاشتهاند.»
به این نوع توکن ها فن توکن گفته می شود که از طریق پلتفرم سوسیوس و با خرید ارز چیلیز به عنوان ارز بومی آن، می توانید آن ها را نگهداری و یا معامله کنید. این نوع توکن ها در لیست بهترین ارز های جام جهانی قرار دارند و احتمال زیادی برای پامپ در کوتاه مدت را از خود نشان می دهند.
فوتبال باعث پذیرش رمز ارز ها می شود
فوتبال از طریق تأثیر بازاریابی مستقیم و قرار گرفتن کاربران در معرض پلتفرم های مبتنی بر بلاک چین، پذیرش و استفاده از ارزهای دیجیتال و دارایی های دیجیتال را آغاز کرده است.
در مورد اینکه چه چیزی باعث ارزش و درک بیشتر بین این دو سناریو می شود، نظرات متفاوتی وجود دارد. همه کسانی که نظرات خود را با مجله به اشتراک گذاشتند دلایل ملموسی را ارائه کردند که نشان میدهد چرا مشارکت آنها با تیمها، برندها و سازمانهای فوتبال مثمر ثمر بوده است.
برای جولیای سورار، این به تلفیق این فناوری با یک راه حل کارآمد و کاربردی است: «کلید این است که از فناوری های جدید استفاده دقیقی کنیم. سوراره بدون پیچیدگی مزایایی برای هواداران فوتبال به ارمغان می آورد. ما تمام اصطکاک ها را حذف می کنیم تا مردم بتوانند با آن درگیر شوند.»
نتیجه گیری
در حالی که اکوسیستم ارزهای دیجیتال به طرق مختلف از گستره وسیع صنعت فوتبال استفاده کرده است، هنوز راه طولانی برای ادغام این دو بخش در پیش است. علیرغم این واقعیت که پلتفرمهای مختلف ارزهای دیجیتال در بزرگترین صحنه تبلیغات میکنند، فضای ارزهای دیجیتال هنوز در وضعیت نوپایی قرار دارد.
بسیاری از کاربران هنوز در حال یادگیری اصول اولیه ارزهای دیجیتال و NFT هستند و تا زمانی که افراد بیشتری در مورد این فضا آموزش نبینند، این مانعی برای ورود خواهد بود. نقدینگی در بازارهای NFT و نوسانات در ارزش توکن های مختلف فن از دیگر مشکلات دندانپزشکی است که با رشد فضا به آرامی در حال بهبود است.